Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

fredag 11 februari 2011

Farval sydostasien

Det har varit helt fantastiskt att fa upptacka sydostasien. Djungel, floder, vattenfall, strander och hav. Dessa intressanta matmarknader med frukt och gronsaker, kycklingar, grishuvuden, koben, tarmar och inalvor, fiskar, krabbor, alar, larver och grodor, vi har gatt genom dessa matmarknader fatt kvaljningar i halsen av dessa hapnadsvackande syner och den forskrackliga stanken. Men ocksa sa genuint akta att fa se det man inte ser nar man gar till en supermarket och det mesta ar i plastforpackningar. Sa manga nya exotiska frukter som jag provat. Snalla, tillmotesgaende och hjalpsamma manniskor men aven arga och framlingsfientliga (vietnameser). Jag har traffat manga underbara och intressanta manniskor. De som betytt mest for mig under min resa ar definitivt Gonzalo, Marjukka och Amaia, mycket speciella manniskor som forevigt kommer finnas i mitt hjarta. Jag har tagit mig fram mestadels med buss, sovbuss, flyg, till fots, simmat, akt bat eller ridit elefant. Jag har vigt 4 manader av mitt liv at sydostasien, lite fattigare, men sa otroligt mycket rikare pa uppplevelser och framforallt erfarenhetsmassigt. Jag har lart kanna kulturer, sprak, traditioner, historia, moten med manniskor, relationer, djur, natur och insekter men framforallt har jag lart mig otroligt mycket om mig sjalv. Jag har nu varir i Thailand, Burma, Laos, Vietnam, Kambodja, Malaysia och Borneo, de platser som ligger mig varmast om hjartat ar Thailand; Chiang Mai och Pai, Kambodja; Koh Rong island samt Borneo; dykningen kring Sipadan island. Den 13 feb 2011 far jag uppleva 2 ganger, eftersom jag kommer fardas tillbaka i tiden genom tidszonerna, jag flyger 14.10 fran Kuala Lumpur via Guangzou i Kina over stilla havet till Los Angeles, USA dar jag landar kl.17.50. dar mitt livs karlek Gonzalo vantar pa mig pa flygplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar