Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

fredag 20 maj 2011

Suomi Finland

Den 16 maj tog jag båten över till Åbo för att hälsa på Marjukka som jag rest ihop med i sydostasien. Jag kom fram på kvällen och Marjukka kom springande, hon hade tårar i ögonen när vi kramade om varandra. Vi hade så mycket att berätta om allt som hänt sedan vi skiljts åt i Kambodja. Sedan kom hennes bror med en cykel till mig, Marjukka berättade att Finland vunnit ishockeyvm dagen innan, själv hade jag inte en susning om att Sverige precis förlorat mot Finland. Hennes bror Jukka var målad i finska färger och klädd i blått och vitt. Vi cyklade till torget där folk jublade och såg på en stor tvskärm när hockeylaget landade med flyget tillbaka i Finland. Sedan cyklade vi till Marjukkas mysiga lägenhet och efter ett tag kom Muusa och Jukka dit, de hade hämtat massa mat från containern utanför en affär. Vi gick till bastun som var bara några meter ifrån lägenheten, satt där och svettades lite, sedan åt vi sallad och gick och lade oss. Den 17 maj åt vi frukost och sedan gick vi och handlade lite. Vi hoppade runt och dansade finska nationaldansen och sjöng "dam dam dam da dam da dam". Sedan gick vi alla ut på en promenad längs ån med hunden Solo, vi gick över till en liten ö, solo plumsade förstås i det kalla vattnet, men vi andra klarade oss allihop från att trilla i. Marjukka tog upp sitt munspel och började spela och dansa omkring på ön. Vi bestämde att det här var våran ö. Vi hoppade i land igen och sedan gick vi i skogen. Där kom en snygg kille springande med sin hund och Muusa utbrast efteråt: Where did he came from? from heaven?! Det var soligt och fint, men kallt. På kvällen regnade det så då blev det ännu kallare, vi cyklade ned på stan på vägen dit lärde Muusa mig att svära på finska "Vitto, Perkile, Satana" inte så vackra ord precis men det låter alltid roligt med finska för man låter så arg. Vi gick och spelade bingo, jag beställde "yxi kakao" dvs två ckoklad. Vi vann ingenting på bingon men Rut vann godis så nästa dag hade hon ont i magen.

Den 18 maj gick jag och Marjukka en skogspromenad med Solo. Vi åt blåbärsblommor och plockade liljekonvaljer. Sedan gick vi hem och åt en helt fantastisk fruktsallad till frukost, sedan lade vi oss och sov en stund. När vi vaknade gick vi ut och Marjukka klippte mitt hår lite. Sedan cyklade vi ned till stan och gick i olika hälsokostaffärer. På kvällen träffade vi tjejgänget eftersom en av dem fyllde år, vi badade såklart bastu igen även en hund satt med oss inne i bastun, hon verkade trivas med sällskapet och värmen. Sedan åt vi middag och frack lite vin. På kvällen gjorde vi lite pyjamasgymnastik innan vi gick och lade oss. Den 19 maj på morgonen skjutsade Marjukka mig till båten och jag åkte hem, det tog ungefär 8 timmar jag sov och sedan låg jag och läste tills jag kom tillbaka till Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar