Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

onsdag 12 januari 2011

The Kingdom of Cambodia

Efter annu en lang bussfard denna resa kom vi fram till Phnom Pehn den 5 jan pa dagen. Vi tog en tuktuk till ett mysigt hostel "Drunken Frog" vid sjon dar vi trivdes bra. Vi gick till marknaden och kopte ingredienser till sallad och frukt. Sedan gjorde vi "killersallads" och varldens godaste fruktshakes med bananer, mango och mjolk som vi njot av utanfor vart rum. Pa morgonen den 6 jan vaknade vi tidigt i ottan och bestamde oss for att aka till Siam Reap, sa vi spenderade ytterligare 6 timmar i buss. Framme i Siam Reap stod en tuktukchauffor och vantade pa oss hallandes en skylt med texten: Maya Wine and Marjukka Beer. Vi tog in pa ett dormroom for 1$ per natt. Den 7 jan bytte vi guesthouse till Golden Takeo dar vi har frukost, cyklar, tvattning av klader och fishspa inkluderat. Vi satte oss och at frukost, sedan efter lite vanda smog vi ned vara fotter i fishspa och bjod d stackars fiskarna pa frukost fran vara fotter. Sedan cyklade jag till templena omkring Ankor Wat, det var en lang dag med mycket intryck. Jag traffade nagra apor som jag bjod pa notter som de tog direkt fran min hand. Sedan klattrade de upp pa min cykel och hangde i cykelkorgen for att ta notter direkt fran pasen jag hade dar. De sag sa sota och oskyldiga ut sa jag lat dem fa sitta dar en stund. Sedan fortsatte jag min cykeltur till de olika templen, det blev en lang dag, jag traffade nagra trevliga grabbar langs vagen som ocksa cyklade sedan traffade jag dem i stort sett i varenda tempel. Nar jag kom tillbaka till staden var jag sa trott och slut och jag hittade inte tillbaka till vart hostel, cyklade runt omkring i omradet och fragade ungefar 10 personer innan jag till slut gratfardig och utmattad hittade tillbaka.

Den 8 jan cyklade jag till Ankor Wat och gick in i det stora och kandaste av templen och det var verkligen pampigt. Jag cyklade till en sjo utanfor templena. Pa kvallen sag jag och Marjukka solnedgangen fran floden inne i Siam Reap. Den 9 jan cyklade vi till ett stalle utanfor dar vi kunde ta en bat till en flytande by utanfor Siam Reap, det var en avskyvard battur som vi angrade dyrt och heligt att vi betalat for. Manniskorna dar hade en ormfarm, dvs ormar instangda i en bur. Samt emn fisk farm och en krokodilfarm. De anvande de stackars djuren for att gora vaskor och planbocker av som de salde till dumma turister. Barnen som bodde i byn paddlade runt i sma baljor med ormar om halsen med utdragna tander och sa de ville fa betalt av turister for att de skulle fa halla ormarna. Helt fruktansvart att turister betalar for sadant djurplageri och barnarbete.

Jag och Marjukka gick upp kl.04 pa morgonen den 10 jan och cyklade till Ankor Wat for att se soluppgangen. Vi gick pa den gamla bron i morkret med stjarnhimlen ovanfor oss, vi gick in i templet och jag lyste vagen med min ficklampa. Vi traffade tva andra turister men forovrigt var templet ode. Vi gick upp for en trappa dar vi inte fick ga egentligen, sedan klattrade vi upp for annu en trappa dar passage inte var tillaten tills vi kom till det hogsta tornet i Anjkor Wat, dar horde vi fladdermoss flyga omkring ovanfor vara huvuden och sag de svarta silhuetterna, vi fick lysa oss fram med ficklampa inne i templet. Sedan gick vi tillbaka over bron igen och stannade dar alla andra turister satt och skulle se soluppgangen over templet men det var inte sarskilt speciellt att sitta dar med alla kamerablixtar och den stora folksamlingen med turister. Soluppgangen var dessutom inte sarskilt enastaende. Vi cyklade till vallgraven runt templet, dar traffade vi pa en apa som kom springande mot Marjukka och visade tanderna nar hon holl fram noter som hon ville ge apan, han rev sonder hennes pase och tog hela notpasen och en tomat. Sedan satt han surt och blangde pa oss medan han oforskamt tuggade i sig den stulna tomaten. Vi gick darifran och lade oss och forsokte sova under ett trad vid vattnet men vi vacktes snart av myror som bet oss. Vi fick lov att ge oss av och cykla runt bland templena fast vi var trotta och slut av att ha gatt upp alldeles for tidigt pa morgonen. Pa kvallen tog jag sovbussen till Sihanukville och lamnade Marjukka som skulle ta en senare buss till Phnom Pehn for att soka visum till Thailand. Jag sov gott hela bussfarden, visste knappt att jag var pa en buss nar jag vaknade.

Jag kom fram till Sihanukville den 11 jan, tog en tuktuk tillsammans med ett par andra turister och sedan tog jag in pa ett dormroom pa Utopia guesthouse. Jag at mango och bananer till frukost sedan nar jag var pa vag till stranden hor jag nagon ropa Maya. Det ar Malin en jobbarkompis fran aldrepsykiatrin som kanner igen mig. Jag, Malin och hennes pojkvan Piotr gick sedan langs stranden till Otres beach och solade och badade. Sedan at vi middag. Pa Utopia dar jag skulle forsoka sova var det fest till 2 pa natten, jag sov med oronproppar. Nar jag vaknade den 12 jan gick jag till marknaden, sedan gick jag till sokha beach. En lugn fin strand dar jag var resten av dagen. sedan traffade jag Malin och Piotr pa Serendipidy beach. Vi drack lite drinkar och nu ska vi ut igen och sippa pa nagonting gott. Saknar manga manniskor nu bade hemma och over hela varlden men jag har nagra projekt kvar har innan jag ar fardig med denna del av varlden. Marjukka ar kvar i Phnom Phen och vantar pa visum till Thailand, hoppas att hon kommer till Koh Rong island dar jag ska ta baten imorgon bitti och bara slappna av pa forhoppningsvis en paradiso i nagra dagar.

1 kommentar:

  1. Hej Mariann vilka äventyr du är med om, vilka hemska djur det finns. Här finns det bara bundna stackars hundar utanför affären och en och annan katt som oförarglig strosar omkring. Men det måste vara häftigt att cykla omkring och se intressanta tempel och att bada här och var. Är det alltid varmt och skönt i vattnet? Ha så kul! Kram från oss här hemma.

    SvaraRadera