Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

torsdag 27 januari 2011

Malaysia

Tog flyget till Kuala Lumpur den 25 jan, nar jag kom fram tog jag starshuttlebus som var det billigaste sattet att ta sig in till staden fran flygplatsen. Letade mig fram till Oasis backpackers eden pa Petaling Street som de finska grabbarna fran Koh Rong tipsat om. Jag bosatte mig dar i ett valdigt litet rum och sedan gick jag ut och kikade runt lite pa gatorna i china town. Det fanns hur mycket som helst att kopa men vid det har laget ar jag sa van att halla hart i pengarna sa jag kopte faktiskt ingenting, gick till internetcafe och somnade sent den kvallen. Dagen efter gick jag en lang promenad till tva moskeer Masjid Negara och sedan till Masjid Jamek. Kande mig som en liten myra i den stora staden, skulle behovt en annan liten myra att halla i handen bland de hoga byggnaderna omkring.

Den 27 jan bokade jag flyg till Borneo, kommer att aka till Kota Kinabalu den 2 feb och tillbaka till Kuala Lumpur den  12 feb. Sedan gick jag till Golden triangle och var pa vag till en gata vid namn Jalan Bukit Bintang for att shoppa. Hade lite svart att hitta vagen bland all trafik och hoga byggnader omkring sa jag stoppade en tjej som gick forbi for att fraga efter vagen. Agnija (Lettland) visade mig var vagen var, sedan fragade hon var jag var pa vag och jag sa att jag tankte ga till Petronas Twin Towers hon foljde med mig hela vagen dit for hon ville ocksa ga dit. Tyvarr kunde vi inte aka upp och se pa utsikten for det var fullbokat. Hon var jattetrevlig och vi fann varandra, hon bor har i Kuala Lumpur och designar klockor som saljer varlden over i stort sett http://www.may28th.me/. Hon ar kand for sina klockor i amerikanska modemagasin, vi at lunch ihop och sedan gick vi till hennes lagenhet. Agnija berattade att hon ar gravid i v. 5 och hon blev sa glad att hora att jag var barnmorska. Janis, Agnijas man kom hem och han var ocksa otroligt snall och trevlig. Pa kvallen gick vi tre till Menara Kuala Lumpur tower och sag den fantastiska utsikten over hela staden. Sedan gick vi och at pa en restaurang, det var ganska gott men min mage tycker uppenbarligen inte om malaysisk mat...

Den 28 jan tog jag bussen till Lumut for att aka ut till on Pulau Pangkor och slappna av nagra dagar. Nar jag kom fram till on var det morkt och hade borjat regna, det regnade allt kraftigare, sedan kom blixtar och aska jag satte mig att vanta pa att ta en minibuss till hotellet. Nar jag sa smaningom kom fram i osregnet till stallet jag tankte bo gick jag och lade mig att lasa en sorglig men valdigt bra bok tills jag somnade. Dagen efter gick jag till stranden medan det var lite sol, nar jag gick genom djungeln sag jag en laskig tusenfoting som jag holl pa att kliva pa. Sedan var det molnigt och jag gick tillbaka till hotellet och studerade nagra apor som huserade pa taket, sedan kom den storsta apan ner mot mig dar jag lag och laste i hangmattan och jag blev radd och holl mig pa avstand for han visade tander. Han sprang fram och valte omkull sopkorgen och borjade sedan ata av de godsaker han kunde hitta dar, han skyndade sig att stoppa i sig sa mycket han kunde sedan smog han tillbaka in i djungeln igen. Jag lade mig tillratta i hangmattan och da kom regnet, ett sadant regn jag aldrig  tidigare sett. Det hallde ner och jag var sa glad att jag var under tak men i hangmattan gick inte att ligga for regnet skvatte in pa mig och min sorgliga bok om afganska kvinnors fasansfulla oden.

En tanke for upp i mitt huvud nar jag lag och laste och jag kom pa vart min nasta resa maste bli, pa kvallen satte jag mig pa ett internet cafe och forsokte boka en flygbiljett men efter 2 timmar och trytande talamod over det langsamma internet gick jag darifran till ett annat stalle. Dar satt jag och forsokte forgaves boka flygbiljetten i ytterligare 2 timmar, min alskade underbara mamma forsokte ocksa hjalpa mig men det lyckades anda inte. Jag var sa trott att jag madde illa och dessutom var det otroligt hog musik fran karaeoke och de sjong hogt och falskt sa det gjorde ont i oronen avc att lyssna pa. En malaysisk kille fragade mig en fraga som jag nog har hort minst 500 ganger denna resa: -Where are you from? jag svarade sammanbitet: -China. Den stackars killen trodde inte att jag forstod hans fraga sa han upprepade fragan. Jag svarade aterigen att jag var fran Kina. Han gick darifran.

Den 30 jan pa morgonen var det tjocka graa moln pa himlen, jag packade mina saker och lamnade Pulau Pangkor. Jag kom tillbaka till ett regningt Kuala Lumpur och som en blot katt damp jag ner hos underbara Agnija och Janis dar jag blev val emottagen. Jag och Janis gick och kopte gronsaker sedan gjorde jag och Agnija sallad tillsammans som vi at med seaweed, det blev supergott. Jag sov som en baby i deras gastrum, har nog inte sovit i en sa skon sang under hela denna resa. Tidigt pa morgonen dagen efter blev flygbiljetten antligen bokad, jag var sa lycklig somnade nagra timmar igen och dromde vackra drommar. Sedan gick jag ut och shoppade och jag hittade lite fina klader. Vi hade en trevlig kvall, jag och Agnija spelade tarning och skrattade. Den 1 feb var jag trott, men det var soligt och fint ute sa jag och Agnija lade oss i solstolarna vid swimmingpoolen och vilade. Jag tvattade klader, sedan gick vi pa en restaurang och at lunch. Sedan gick jag ut pa lite shopping men hittade inte mycket.

Jag gick till bussen som skulle till flygplatsen sent pa kvallen, en kille som jobbade dar talar da om for mig innan bussen skulle ga att firefly inte flyger fran KLIA jag maste till en annan flygplats, han oljer med mig och hjalper mig komma till en annan buss, efter en timmes bussfard och en kort svangh med taxi kommer jag till flygplatsen och ser att mitt flyg inte alls gar fran denna flygplats. Nar taxichaufforerna utanfor talar om for mig hur dyrt det ar att ta sig 50 km till KLIA borjar jag nastan grata, en malaysisk man och hans fru ser det och han tar sin bil och skjutsar mig till flygplatsen helt gratis, ibland har jag sannerligen mycket tur i oturen. Kom fram till KLIA, den ratta flygplatsen efter midnatt och sedan lade jag mig och sov nagra timmar, flyget till Borneo avgick kl.6.50 jag passade pa att skriva lite meddelanden pa facebook till min underbara familj innan jag akte mot vidare aventyr.

2 kommentarer:

  1. Vilket författarämne du är Mariann! Jag läser fascinerat allt vad du skriver och det är inte lite precis...Det ska bli så spännande att höra dig berätta om allt du varit med om live. Puss och kram från Mamma.

    SvaraRadera
  2. Tack, vad kul! Jag ska lagga upp foton senare. Kanner inte att jag orkar gora det nu. Puss och kram

    SvaraRadera