Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

tisdag 21 december 2010

Bangkok och Burma




















Jag och Ganzo anlände till Bangkok den 16 nov, efter nattbussen från Chiang Mai var vi så trötta så vi gjorde inte mycket. Men nästkommande dag blev det lite shopping och på kvällen gick vi ut pa Nana Plaza, vi tittade på bikinishow med ladyboys och spanade vem som var sötast och funderade vilka som gjort hela operationen och inte. En ladyboy visade brösten för oss och ville följa med oss till hotellrummet men vi avböjde. Sedan gick vi och tittade på söta thaitjejer som dansade med enbart stringtrosor, då blev jag också danssugen så tro det eller ej men när låten "Rude boys" med Rihanna spelades gick jag upp på scenen och dansade bredvid dem, men vad jag hade för kläder på mig förblir en hemlighet här. De sade något på thailändska i högtalarna som jag inte förstod, men jag antar att de sa något om min graciösa kropp och min naturbegåvning för att dansa.

Den 18 nov på morgonen vaknade Ganzo med feber, vi vilade på dagen sedan kände han sig lite bättre och vi tog skytrain och hämtade mitt visum till Burma. Sedan åkte vi till Victory monument och hälsade på Lisa och Hermella (mina sommarkollegor från förlossningen) jag fick en temp av Lisa som kom till väl användning de närmaste dagarna, Ganzos feber kom tillbaka när vi var där. Febern gick upp och ned, nästa dag tog vi oss ut på shopping, vi åkte till MBK (rekommenderar inte, dyra kläder med dålig kvalitet) men på kvällen shoppade vi på Khao San road (rekommenderar varmt, cool plats att hänga på och speciella saker att köpa), jag köpte lite coola kläder sedan gick vi och fick riktigt bra massage där.

Efter en hel del problem med visum och flyg tog vi oss den 20 nov till Yangon i Burma (Myanmar). Vi kom till ett land där de körde bilar, bussar och lastbilar från andra världskriget. Min pappas gamla bilar med rosthål i golvet som han kör endast i undantagsfall var ingenting i jämforelse med detta. Jag fick huvudvärk av de stinkande dieselångorna. De vackra burmesiska barnen sprang barfota ut mitt i trafiken för att sälja olika saker. Män och kvinnor i Burma bär långa kjolar, så kallade longyis, män har enfärgade och kvinnor ofta med blommor.

Vi kom fram till hotellet på kvällen Gonzalo mådde lite sämre igen och på natten steg febern till 39,4 grader. Även jag kände mig yr och orkeslos efter att agerat sjuksköterska 24 timmar om dygnet med ynka 3-4 timmar sömn per natt och mycket oro, jag har nog aldrig varit så orolig för någon i hela mitt liv.

Dagen efter var jag magsjuk hela förmiddagen men jag gjorde mirakeldrinkar åt oss. Receptet är följande: 1 msk cayennpeppar, 1 msk salt, 2 pressade lime och 1 flaska sodavatten. Den kom bubblande upp ur mig ganska snart efter att jag pinat i mig den men det var bara att pina i sig en till. Jag fick först så ont i magen att jag ville skrika men det gav strax med sig och efter några timmar var vi nästan friska. Denna drink dödade vad det nu var som orsakat magsjukan.

På morgonen efter mådde vi bra och vi gick pa stan i Yangon, vi gick till ett buddhistiskt tempel, på väggarna inne i templet fanns berättelser och bilder ur Buddhas liv. På kvällen åkte vi till ett av världens underverk: Shwedagon Pagoda http://www.shwedagonpagoda.com/ ett magnifikt buddhistiskt tempel ca 110 meter högt med guld, diamanter, pärlor och rubiner. Det var magiskt att vara där, munkar och nunnor tände ljus, jag kände mig alldelses salig. Ett av världens tre buddhaträd växer där, jag plockade några fina löv från marken till min familj.

Ganzo blev sjuk igen, vi hade planerat att åka till Inle Lake men vi fick ställa in den resan och den 24 nov bar det av till SOS International clinic for att undersöka varför febern aldrig gav med sig, 5 dygns feber vid det här laget och vätske- och näringsintaget hade inte varit det bästa, dehydreringen var ett faktum. Efter 3 timmar och 250$ fattigare hade de kommit fram till att det inte var varken Denguefeber, Malaria eller någon annan påvisbar sjukdom. Vi bestämde oss dagen efter för att flyga tillbaka till Bangkok.

Den 24 nov var vi tillbaka i Bangkok, sjukhuset vi tog oss till var under all kritik och det skulle ta timmar av väntan där för att träffa en läkare. På detta sjukhus ville man inte vistas i mer än några minuter då det var så mycket sjuka människor och ohygieniskt. Den 25 nov åkte Ganzo till en annan klinik söderut och jag stannade i Bangkok för lite shopping, sedan bokade jag bussresa för att ta mig till Laos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar