Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

tisdag 14 december 2010

Pai var magiskt


Dagarna i Pai gick väldigt fort, människorna jag träffade var helt fantastiska. Jag och Gonzalo (Mexiko) åkte den 3 nov till Mo Paeng vattenfall och Spa  Exotic hotsprings den 4 nov. Vi badade även i den vilda floden utanför hans bungalow. Jag och Jeremias (Argentina) gick den 5 nov till marknaden och köpte ett par grodor och lite grönsaker sedan lagade han en utsökt grodsoppa med kokosmjölk, men tillvägagångssättet dvs när han högg av huvudet, tog bort skinnet och rensade grodorna och sedan styckade dem såg groteskt ut.

Han brukade fånga grodor och tillreda dem i Amazonas regnskog, nu försörjde han sig genom att resa runt och köpa stenar, tillverka och sälja smycken över hela världen. Jag lämnade min rumskompis Tom och flyttade in i en underbar bungalow som var gjord i bambu nere vid floden, med en hängmatta utanför. Den 6 nov åkte vi och tittade på ett hus som var till salu och sedan tog vi vägen förbi och hoppade i poolen till Tha Pai Hot Spring och badade i timmar, tills myggorna blev för mordiska och jag inte stod ut med dem längre. Den 7 nov skulle vi gå ut på vandring i djungeln men vi vaknade för sent så istället gjorde vi chokladsmothies och sallad och uttövade yoga på en fin terass ovanför köket i närheten av Jeremias bungalow.





Men på morgonen den 8 nov kom vi iväg på vår utflykt. Jag, Gonzalo och Jeremias gick till Mae Yen vattenfall, jag gick barfota genom djungeln och flera gånger fick vi vada över floden och ibland fick vi klättra. Det var en helt fantastisk vandring, det tog 3-4 timmar dit och jag njöt av att känna marken  mot mina bara fötter omgiven av den mäktiga djungeln. När vi kom fram badade vi i det friska vattenfallet, där träffade vi Svetlana (Ryssland), jag klädde huttrandes på mig och sedan gick vi tillbaka igen, hon och Jeremias slog följe och vi åkte med dem till Spa exotic hot spring och badade nakna på kvällen. Den 10 nov gick vi fyra till terassen och uttövade yoga, sedan åt vi världens godaste vegetariska taco, jag fick ett vackert handgjort halsband av Gonzalo som Pablo (Argentina) hade gjort.






Vänner kom och besökte oss varje morgon och vi åt exotiska frukter till frukost/brunch. Om dagarna relaxade vi mest, senare på kvällen samlades vi i mysiga Sandys Chaishop och drack världens godaste chaithe och sedan åkte vi till reaggaebar eller rastabar och drack Leo eller så gick vi till vår bungalow och lyssnade på musik, drack Kambucha eller vin och snackade om allt mellan himmel och gjord.



 

Den 11 nov tog vi det mest lugnt och njöt av livet i Pai, vi gick till Sandys chaishop på kvällen, där träffade vi söta Mar Jukka (Finland) som såg frusen ut så vi erbjöd oss att värma henne mellan oss och hon hoppade glatt in i gänget. Hon sken som en sol och alla tittade med beundrande blickar på denna söta nordiska prinsessa. Hon kunde några "vackra" svenska fraser som  hon delade med sig av, jag skrattade så jag höll på att trilla baklänges.


Utanför var bungalow växte ett papayaträd och en kokospalm och nedanför kokospalmen satte jag och Mar Jukka igång med yoga på morgonen den 13 nov men sedan förflyttade vi oss till den lite säkrare terassen med en fantastisk vy över floden nedanför så vi inte behövde riskera att få kokosnötter i huvudet.


Den 14 nov var det halfmoonparty på Joyce farm i djungeln, jag och Mar Jukka dansade finska nationaldansen vid elden och sedan dansade vi galen häxdans runt elden med Emeli (Toms syster). Det var en fantastisk natt och ett riktigt bra party, vi sände upp vackra thailändska rislyktor och såg dem segla iväg upp mot stjärnhimlen. Jag, Gonzalo och Mar Jukka gjorde en trippelkyss och sände sedan gemensamt iväg våran rislykta.


Vi dansade i natten, min vackra vita kjol och mitt vita linne lyste i neonskenet. Jag och Jo (England) blev målade med självlysande färger på armarna och i ansiktet, jag har ingen aning hur jag såg ut i ansiktet för jag hade ingen spegel men jag tror det var ett litet konstverk de gjorde på mig. Sedan tog vi motorcykeln tillbaka och jag somnade som en baby när vi kom tillbaka till vår bungalow.


De sista dagarna gick vi och badade i Fluid swimmingpool med underbara vänner, ett fantastiskt par Jo och Pablo, Mar Jukka, Gonzalo, Jeremias och andra trevliga människor som var där. Men den 15 nov bestämde vi oss för att ta oss till Bangkok och söka visum för att åka till Burma. Det var mycket svårt och sorgligt att lämna Pai som jag kommit att älska men det var även mysigt att åka buss mot nya äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar