Resor

Länder jag har varit i: 1.Sverige 2.Tunisien 3.Spanien 4.Malta 5.Danmark 6.Grekland 7.Turkiet 8.Norge 9.Thailand 10.Burma 11.Laos 12.Vietnam 13.Kambodja 14.Malaysia 15.USA 16.Mexiko 17.England 18.Finland 19.Nicaragua 20. El Salvador 21. Honduras 22.Guatemala 23. Belize

Länder jag vill åka till: Cuba, Dominikanska republiken, Bahamas, Hawaii, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Bolivia, Ecuador, Uruguay, Chile, Brasilien, Argentina, Indien, Nepal, Sri Lanka, Kina, Japan, Filippinerna, Indonesien, Australien, Tasmanien, Nya Zeeland, Fiji, Samoa, Salomonöarna, Pulau, Vanuatu, Tonga, Papa nya Guinea, Mikronesien, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zanzibar, Madagaskar, Egypten, Sydafrika, Island, Skottland, Irland, Portugal, Italien, Frankrike, Belgien, Holland, Schweiz, Polen, Ryssland, Ukraina, Tyskland, Tjeckien, Rumänien, Ungern, Kroatien, Albanien, Georgien

torsdag 30 december 2010

Julen i Sapa

Det var stralasnde solsken pa julaftons morgon, helt underbart! Jag och Mar Jukka hade planerat att hyra motorcykel och aka till nagon by i utanfor Sapa. Vi var och tittade efter jackor och da dok varan van Martin som vi traffat pa Cat ba island upp i affaren. Vara planer andrades darfor till att fira jul med honom och hans vanner. Vi gick till en liten farm och njot av solen och den fantastiska utsikten med hoga berg som reste sig over de sma risodlingarna nedanfor. Sma smutsiga vietnamesiska barn sprang omkring och lekte omkring oss. Vi vandrade runt odlingarna i vara nyinkopta lila stovlar och andades in naturen. Nar solen borjade ga ned gick vi tillbaka. Langs vagen vaxte anglatrumpet, vi plockade de vackra blomklockorna for att ha inne pa hotellrummet, det skulle ge vackra drommar till natten. Vi gjorde var egen risgrynsgrot med ris som vi kopt pa marknaden, mjolk och apelsiner. Sedan gick vi pa en julmassa i kyrkan, vi lyssnade nar de sjong vietnamesiska julsanger sedan blev det lite langtrakigt att lyssna pa prasten eftersom vi inte forstod ett enda ord vad han sade. Jag, Mar Jukka och Martin at pa en restaurang jag at kyckling som kom frasandes ut pa bordet pa en stekhet tallrik och sjalvklart var jag tvungen att kanna pa tallriken vilket resulterade i en liten brannskada pa vanster pekfinger men jag bestallde snabbt in ett glas med is dar jag hade mitt stackars finger resten av middagen.

Sedan samlades vi ett gang knasiga turister utanfor en liten bar. Vi spelade gitarr och sjong. Jag och Mar Jukka sjong julsanger pa svenska och finska, de flesta andra var fran australien sa de sjong pa engelska. Det var valdigt kallt att sitta utanfor baren sa jag gick till hotellet och hamtade mina ackord och smugglade samtidigt med ett par filtar som vi svepte in oss i. Sedan satte jag och Bram (Belgien) igang att sjunga the Pogues "Farytailes of New York" vi sjong massa andra sanger ocksa med allt hogre roster. Pa natten gick vi frusna och huttrandes tillbaka till hotellet. Med iskalla fotter krop Jag och Mar Jukka ned i samma sang under 8 tacken och med en heater riktad pa oss. Vi kunde knappt rora oss under de tjocka tackena men vi sov valdigt gott den natten. En annorlunda men lyckad jul som vi sent kommer glomma.

Den 25 dec kom Martin och knackade pa dorren. Sedan kom Bram med varsin chokladbakelse at mig och mar jukka. Vi packade vara saker sedan drog vi ut pa nya aventyr. Jag, Mar Jukka, Martin och Bram hyrde motorcyklar och akte till Ban Ho till en hot spring och badade. Nar vi skulle ga trampade Mar Jukka ned i ett hal i leran med stoveln. Jag skrattade saklart sa jag holl pa att kikna at min stackars vans olycka. Men sedan trostade jag henne och vi drog ivag hemat i morkret och kylan pa vara motorcyklar. Vi korde upp genom bergen, tills vi nadde molnen. Dimman var sa tat, vi kunde knappt se var vi korde ibland och det var stora hal i vagen. Svinkall korde jag insvept i en filt, det sag ibland ut som det snoade. Vi kom helskinnade men mycket frusna tillbaka till regniga Sapa. At middag och sedan tog vi farval av Bram. Martin flyttade in hos oss den sista natten. Den 26 dec kom Martin och overraskade oss med varsin rod ros, sdan packade vi vaskor igen, checklade ut och bestallde biljetter till sovbussen mot Hanoi pa kvallen.

2 kommentarer:

  1. Åh vad du skriver intressant om allt spännande du har för dig! Själv är jag mest med Håkan och har roligt tillsammans med honom. Jag har börjat ta allt längre promenader pga. den inspirerande stegräknaren jag fick i julklapp av Håkan. Idag på nyårsafton gick jag över en mil. Vi var ute i Öregrund och såg massor med härliga fyrverkerier och kysstes såklart på tolvslaget. Kram och Gott Nytt År från Mamma och Håkan.

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt Ar! Facebook fungerar inte overallt har i vietnam. Men vi drar soderut, snart ar vi i Kambodja! KRAM

    SvaraRadera